Jakie franczyzy są obecnie popularne?

System franczyzowy jest popularnie stosowany na całym świecie, również w Polsce, gdzie pojawił się kilkanaście lat temu i ugruntował swoją pozycję na rynku już na stałe. Model ten w biznesie polega na ścisłej współpracy pomiędzy dwoma stronami: podmiotem, będącym właścicielem marki (franczyzodawca), a przedsiębiorcą, który decyduje się prowadzić działalność gospodarczą pod szyldem danej marki (franczyzobiorca). W umowie tej panuje ściśle określone reguły prowadzenia działalności, z której muszą wywiązać się obie strony. Franczyzodawca udziela pomocy swojemu podopiecznemu w prowadzeniu biznesu, a franczyzobiorca obliguje się do przestrzegania reguł i dbania o dobrą reputację marki, uiszczając comiesięcznie opłatę.
Jakie franczyzy się opłacają?
Osoby, chcące prowadzić działalność gospodarczą w ten sposób zastanawiają się jakie popularne franczyzy w Polsce będą dla nich odpowiednie. Teoretycznie można stwierdzić, że każda popularna sieć na zasadach franczyzowych jest grą wartą świeczki, gdyż w dużej mierze liczy się prestiż marki i jej ogólna rozpoznawalność. Jeśli będzie ona niosła pozytywne skojarzenia, franczyzobiorca będzie mógł liczyć na duży zysk. Kolejną sprawą jest wybór branży i tu jest ich naprawdę sporo do wyboru. Warto podkreślić, że doświadczenie zawodowe osoby, która chce zdecydować się, zostać franczyzobiorcą nie jest wymagane. Oznacza to, że nie musi ona posiadać praktycznej wiedzy o prowadzeniu zarówno działalności, jak i produktach. Całą wiedzę przekazuje tutaj franczyzodawca, który pomaga w zakresie szkoleń, zachowania standardów, czy nawet rekrutacji. W jakich branżach więc franczyza znalazła zastosowanie w Polsce?
Branża gastronomiczna
Jest to jedna z branż dominujących, jeśli chodzi o popularne franczyzy. Choć kojarzy się głównie z dobrze znaną wszystkim siecią fast-foodów, to istnieje wiele restauracji, barów oraz kawiarni, działających w tym systemie. Franczyzobiorcy działający w branży pod szyldem określonej marki m.in. oferują kanapki, kawę i ciastka, sushi, pizzę, lody, a nawet piwo. Gastronomia sprawdza się nie tylko w dużych miastach, ale również i małych miastach i miasteczkach, gdzie firm tego typu po prostu brakuje, a mieszkańcy od czasu do czasu chcieliby zjeść coś na mieście. Ogromnym plusem jest, jeśli dana marka oferuje jedzenie na wynos, gdyż zamawianie na wynos obecnie stanowi dużą część ogólnej sprzedaży.
W Polsce prężnie rozwija się w systemie franczyzowych kilka firm z branży spożywczej. Są to zazwyczaj małe sklepiki osiedlowe typu convenience store, które oznaczają sklepy w dzielnicach mieszkaniowych i osiedlach, usytuowanych blisko i dobrze dostępnych dla wszystkich mieszkańców. Nie da się ukryć, że te w ciągu ostatnich lat rozwinęły się wyjątkowo dobrze i odebrały część sprzedaży dużym marketom oraz dyskontom. Klienci lubią z nich korzystać, gdyż są jak wiadomo, usytuowane zazwyczaj blisko domostw, zakupy w nich trwają około kilku minut i znajdują się tam najpotrzebniejsze artykuły codziennego użytku.
Nie da się ukryć, że branża spożywcza i gastronomiczna są dominujące, jeśli chodzi o model franczyzy, lecz dobrze prosperują również inne branże np. finansowa, czy kosmetyczna.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski