Jakie franczyzy są obecnie popularne?

System franczyzowy jest popularnie stosowany na całym świecie, również w Polsce, gdzie pojawił się kilkanaście lat temu i ugruntował swoją pozycję na rynku już na stałe. Model ten w biznesie polega na ścisłej współpracy pomiędzy dwoma stronami: podmiotem, będącym właścicielem marki (franczyzodawca), a przedsiębiorcą, który decyduje się prowadzić działalność gospodarczą pod szyldem danej marki (franczyzobiorca). W umowie tej panuje ściśle określone reguły prowadzenia działalności, z której muszą wywiązać się obie strony. Franczyzodawca udziela pomocy swojemu "podopiecznemu" w prowadzeniu biznesu, a franczyzobiorca obliguje się do przestrzegania reguł i dbania o dobrą reputację marki, uiszczając comiesięcznie opłatę.

Jakie franczyzy się opłacają?

Osoby, chcące prowadzić działalność gospodarczą w ten sposób zastanawiają się jakie popularne franczyzy w Polsce będą dla nich odpowiednie. Teoretycznie można stwierdzić, że każda popularna sieć na zasadach franczyzowych jest grą wartą świeczki, gdyż w dużej mierze liczy się prestiż marki i jej ogólna rozpoznawalność. Jeśli będzie ona niosła pozytywne skojarzenia, franczyzobiorca będzie mógł liczyć na duży zysk. Kolejną sprawą jest wybór branży i tu jest ich naprawdę sporo do wyboru. Warto podkreślić, że doświadczenie zawodowe osoby, która chce zdecydować się, zostać franczyzobiorcą nie jest wymagane. Oznacza to, że nie musi ona posiadać praktycznej wiedzy o prowadzeniu zarówno działalności, jak i produktach. Całą wiedzę przekazuje tutaj franczyzodawca, który pomaga w zakresie szkoleń, zachowania standardów, czy nawet rekrutacji. W jakich branżach więc franczyza znalazła zastosowanie w Polsce?

Branża gastronomiczna

Jest to jedna z branż dominujących, jeśli chodzi o popularne franczyzy. Choć kojarzy się głównie z dobrze znaną wszystkim siecią fast-foodów, to istnieje wiele restauracji, barów oraz kawiarni, działających w tym systemie. Franczyzobiorcy działający w branży pod szyldem określonej marki m.in. oferują kanapki, kawę i ciastka, sushi, pizzę, lody, a nawet piwo. Gastronomia sprawdza się nie tylko w dużych miastach, ale również i małych miastach i miasteczkach, gdzie firm tego typu po prostu brakuje, a mieszkańcy od czasu do czasu chcieliby zjeść coś na mieście. Ogromnym plusem jest, jeśli dana marka oferuje jedzenie na wynos, gdyż zamawianie na wynos obecnie stanowi dużą część ogólnej sprzedaży.

Branża spożywcza

W Polsce prężnie rozwija się w systemie franczyzowych kilka firm z branży spożywczej. Są to zazwyczaj małe sklepiki osiedlowe typu "convenience store", które oznaczają sklepy w dzielnicach mieszkaniowych i osiedlach, usytuowanych blisko i dobrze dostępnych dla wszystkich mieszkańców. Nie da się ukryć, że te w ciągu ostatnich lat rozwinęły się wyjątkowo dobrze i odebrały część sprzedaży dużym marketom oraz dyskontom. Klienci lubią z nich korzystać, gdyż są jak wiadomo, usytuowane zazwyczaj blisko domostw, zakupy w nich trwają około kilku minut i znajdują się tam najpotrzebniejsze artykuły codziennego użytku.

Nie da się ukryć, że branża spożywcza i gastronomiczna są dominujące, jeśli chodzi o model franczyzy, lecz dobrze prosperują również inne branże np. finansowa, czy kosmetyczna.