Płatne reklamy

Zapewne niejeden z nas słyszał o płatnych reklamach w Internecie. Jednak nie każdy wie, o co tak właściwie chodzi i jak działają takie systemy. Poniżej przybliżymy nieco ten temat.

Reklamę w wynikach płatnych określa się mianem SEA (ang. Search Engine Advertising). Wyniki płatne określane są jako boksy sponsorowane lub linki sponsorowane. Obydwa te określenia dotyczą tej samej formy płatnej reklamy w wyszukiwarkach. Zarówno boks reklamowy, jak i link sponsorowany to wyraźnie oddzielona i zaznaczona część wyników wyszukiwania, w której znajduje się nazwa, krótki tekst reklamowy oraz adres strony. Boks i link sponsorowany wyświetlają się w wynikach wyszukiwania dla słów, które zamawiający płatną reklamę w wyszukiwarkach samodzielnie określa.

Użytkownik sieci po kliknięciu w link czy boks bezpośrednio przenosi się na stronę zamawiającego. Tekst reklamy może być różny w zależności od celów reklamy. Zarówno link, jak i boks będą się wyświetlały zawsze, kiedy użytkownik wyszukiwarki wpisze wybrane przez zamawiającego słowo kluczowe. Firmy płacą nie za odsłonę, lecz jedynie za kliknięcia. Artykuł powstał we współpracy z https://techpolska.pl/ portal technologiczny dla Ciebie.

Popularność linków sponsorowanych

Linki sponsorowane stają się coraz bardziej popularne, ponieważ poza gwarancją bycia widocznym w sieci dają dodatkowo komfort niskiego nakładu finansowego. Minimalna cena kliknięcia to 5 gr -stawka za kliknięcie zależna jest od popularności słów kluczowych. Takie rozwiązanie zapewnia pełną kontrolę nad budżetem.

W przypadku innych form reklamy internetowej firmy płacą tylko za to, że internauta zobaczy reklamę. Czy w nią kliknie? Czy przejdzie na reklamowaną stronę? Tego nigdy nie wiadomo. Linki sponsorowane działają według zupełnie innej filozofii - firma płaci wyłącznie za tych internautów, którzy dzięki nim znajdą się na reklamowanej stronie. Jest jeszcze jedna korzyść nie do przecenienia - linki sponsorowane pojawiają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Opłaty za reklamę

Istnieją różne modele opłat za reklamy. Jednym z nich jest model PPC (ang. pay per click), który polega na pobieraniu opłaty od reklamodawcy za każde kliknięcie. Innym modelem jest model CPC (ang. cost per click), czyli koszt jednego kliknięcia. Model PPC zdominował promocję w wyszukiwarkach oraz reklamę kontekstową. Taki model opłaty za reklamę wypromowała firma Overture - na początku pozycja linku sponsorowanego uzależniona była wyłącznie od zadeklarowanego kosztu CPC. Reklamodawca, który zadeklarował najwyższą kwotę za pojedyncze kliknięcie, był na najwyższej pozycji.