Młodzież może odkryć europejskie ślady - rusza nabór do konkursu Europa z naszej ulicy

W Starachowicach i innych miastach młodzi ludzie dostają zachętę, by poszukać w swojej okolicy śladów wspólnej z Europą historii i kultury. Konkurs kierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych stawia na kreatywność i lokalne opowieści, a w puli nagród jest podróż, która może otworzyć oczy na funkcjonowanie Unii Europejskiej. Organizatorzy liczą na projekty nietypowe i mniej oczywiste spojrzenia na europejskie związki w regionie.
- Konkurs Europa z naszej ulicy stawia na lokalne historie i różne formy przekazu
- Co jest do wygrania i jak wygląda procedura wyboru
- Jak to może wyglądać w praktyce dla młodych ze Starachowic
Konkurs Europa z naszej ulicy stawia na lokalne historie i różne formy przekazu
Do udziału zaprasza Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży - projekt został w tym roku dofinansowany przez Fundację Orlen. Zgłaszać mogą się zespoły 4-5 osobowe ze szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Zadaniem uczestników jest odnalezienie i pokazanie związków swojej miejscowości, regionu czy ulicy z kulturą, historią i wartościami europejskimi. Forma pracy jest dowolna - od prezentacji, przez foldery, krótki film, aż po cykle podcastów.
“nadal aktualna pozostaje potrzeba tworzenia i kontynuowania inicjatyw dla młodzieży, które będą miały na celu szeroko rozumianą edukację europejską”
— Maria Holzer, Dyrektor Fundacji
Wypowiedź dyrektorki kontekstualizuje ideę konkursu: organizatorzy chcą, żeby młodzi nie tylko zdobywali wiedzę o Unii, ale też eksperymentowali, współpracowali i dostrzegali trwałe powiązania naszego regionu z Europą.
Co jest do wygrania i jak wygląda procedura wyboru
Komisja wybierze 10 najlepszych zgłoszeń - ich autorzy zostaną zaproszeni na prezentacje do Warszawy. Nagrodą główną jest wyjazd do Brukseli, w programie którego jest m.in. poznanie instytucji Unii Europejskiej. Na zgłoszenia za pomocą formularza rejestracyjnego organizatorzy czekają do 16 stycznia 2026. Regulamin, zasady i formularz dostępne są na stronie organizatora.
Jak to może wyglądać w praktyce dla młodych ze Starachowic
Uczniowie i nauczyciele ze Starachowic mają pole do popisu — wystarczy rozejrzeć się wokół. Można szukać historii o migracjach, śladach współpracy miast partnerskich, inwestycjach współfinansowanych z funduszy europejskich, wątkach kulturalnych łączących nas z regionami za granicą czy elementach architektury i pamięci lokalnej, które wpisują się w europejskie narracje. Realistyczny, dobrze opowiedziany projekt filmowy, seria krótkich podcastów z rozmowami o wspólnych historiach lub kreatywny folder może przykuć uwagę jury bardziej niż suche zestawienie faktów.
Dla szkół to też okazja praktyczna - współpraca między przedmiotami, kontakt z lokalnymi instytucjami, sprawdzenie umiejętności projektowych uczniów i możliwość pokazania Starachowic na szerszej scenie. Szczególnie opłaca się zacząć od prostego planu: kto w zespole odpowiada za research, kto za oprawę audio-wizualną, a kto za kontakt z lokalnymi świadkami historii.
na podstawie: Urząd Gminy Brody.
Autor: krystian


