Od dziś, tj. 7 stycznia w Starachowicach mija 12-to miesięczny czas na dostosowanie istniejących tablic reklamowych i urządzeń reklamowych do przepisów uchwały reklamowej. Uchwała reklamowa przyjęta przez starachowickich radnych jest odpowiedzią na rosnący problem związany z zaśmiecaniem przestrzeni miejskiej chaotycznie rozmieszczonymi banerami reklamowymi.
Na początku 2020 r. weszła w życie Uchwała Nr XV/13/2019 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, potocznie zwanej uchwałą krajobrazową lub uchwałą reklamową. Uchwała ma na celu uporządkowanie przestrzeni miejskiej oraz poprawę wizerunku miasta.
O wchodzących w życie przepisach starachowickich przedsiębiorców informowali pracownicy Referatu Urbanistyki i Planowania Przestrzennego Urzędu Miejskiego i strażnicy miejscy.
- W listopadzie i grudniu 2020 r. prowadziliśmy kampanię informacyjną w zakresie uchwały reklamowej – informuje Karol Zawłocki z Referatu Urbanistyki i Planowania Przestrzennego - Właściciele reklam zostali poinformowani o konieczności dostosowania do obowiązujących przepisów lub usunięcia reklam, znajdujących się w przestrzeni publicznej. Widać już efekty przeprowadzonej kampanii informacyjnej – część reklam została usunięta lub dostosowana do zapisów uchwały.
- Zależy nam, aby reklamy, które są mocno zniszczone i przestały spełniać swoją funkcję zniknęły z terenu miasta, a te które będą się pojawiać zostały umieszczone w miejscach do tego przeznaczonych, były estetyczne, wykonane z materiałów trwałych i zgodnie z wymogami określonymi w projekcie uchwały – mówi Prezydent Miasta Marek Materek - Dotychczas kwestia ta nie była uregulowana w naszym mieście. Przestrzeń publiczna jest szpecona przez reklamy nieestetyczne, niedostosowane gabarytami do otoczenia, stylu i kolorystyki budynków. Są one nacechowane przypadkowością, brakiem estetyki i niejasnością. Wszystko to skutkuje chaosem i niską jakością przestrzeni miejskiej. Uchwała ta jest realnym narzędziem do kształtowania estetyki przestrzeni publicznej oraz wpłynie na wizerunek miasta.
Przyjęte przez Radę Miejską przepisy określają dodatkowo gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
Zgodnie z zapisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym podmiot, który umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodną z zapisami uchwały jest zobowiązany do jej dostosowania lub usunięcia w wyżej wymienionym terminie.
Po 6 stycznia 2021 r. reklamy niezgodne z zapisami uchwały podlegają karze pieniężnej, nałożonej w drodze decyzji administracyjnej. Wysokość stawek została określona w art. 19 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i wynosi odpowiednio 2,70 zł dziennie części stałej oraz 0,24 zł dziennie od 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego.
Co mówi prawo lokalne:
Zgodnie z uchwałą miasto podzielone zostało na dwie strefy:
strefę A, w której znajdują się:
Rynek wraz z przyległymi ulicami,
Szlakowisko i Park Miejski,
teren wokół zbiorników wodnych „Lubianka” i „Pasternik”,
tereny Wielkiego Pieca,
tereny centrum, położone między al. Armii Krajowej a ul. Staszica;
oraz strefę B – pozostałą część miasta.
Na terenie strefy A zabrania się stosowania tablic i urządzeń reklamowych za wyjątkiem stojaków typu „menu” bądź typu „potykacze” (tzw koziołki reklamowe) w czasie otwarcia lokalu. Zakazuje się również reklam w formie banerów na budynkach i umieszczania reklam na ogrodzeniach. Natomiast zezwala się na umieszczanie szyldów a więc tablic i urządzeń reklamowych informujących o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują. Mogą być one umieszczane na budynku równolegle bądź prostopadle do ściany frontowej.
W strefie B zakazuje się umieszczenia reklam na m.in.:
- ogrodzeniach,
terenach cmentarzy,
mostach i wiaduktach,
drzewach i w zasięgu ich koron,
budowlach infrastruktury technicznej, takich jak latarnie czy słupy.
W uchwale określono szczegółowe zasady umieszczania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych niebędących szyldami, zarówno jako obiektów wolnostojących, jak również na budynkach.
Na pytania o uchwałę reklamową oraz zasady dostosowania szyldów i banerów reklamowych do jej przepisów odpowiadają, pozostający do dyspozycji mieszkańców, pracownicy referatu Urbanistyki i Planowania Przestrzennego pod nr tel: 41 273 82 15 lub mailowo na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.